De eet en beweegcoach

De eet en beweegcoach

Wetenschappelijk voedings- en bewegingsadvies

Recent Posts

Trainingsprincipes

Trainingsprincipes

Vaak train je met een bepaald doel, je wilt bijvoorbeeld sterker worden of een beter uithoudingsvermogen krijgen. Om deze doelen te bereiken is het belangrijk om genoeg te sporten maar kan het je ook zeker helpen om iets te weten over trainingsfysiologie. Daarom bespreken we in dit artikel de belangrijkste trainingsprincipes. Na het lezen van dit artikel weet je meer over bijvoorbeeld overload, specificiteit, supercompensatie, individualiteit, reversibiliteit en afnemende meeropbrengst.Lees meer

Veel gebruikte fitness termen: deel 2

Veel gebruikte fitness termen: deel 2

In de fitness wordt regelmatig speciaal fitness jargon gebruikt. Er komen dan termen langs waarbij een leek zich afvraagt waar het over gaat. Om ervoor te zorgen dat je als leek ook weet waar ze het dan over hebben, hebben we een aantal maanden geleden veel gebruikte fitness termen uitgelegd (deel 1). Omdat die lijst nog niet compleet was, leg ik vandaag nog meer fitness jargon uit.
Lees meer

Misleidende etiketten II: kokosyoghurt

Misleidende etiketten II: kokosyoghurt

We schreven al eerder een blog over misleidende etiketten, zie hier.
Toen ik van de week in de supermarkt stond, bleek maar weer eens hoe belangrijk het is om etiketten te lezen. In dit geval ging het om kokosyoghurt.
Lees meer

Veel gebruikte fitness termen

Veel gebruikte fitness termen

Reps, sets, bulken, dumbells, zeg dit je iets maar weet je niet precies wat dit is? Dan is dit artikel perfect voor jou. In dit artikel leg ik deze en veel andere gebruikte fitness termen uit.Lees meer

Alles over eiwitten

Alles over eiwitten

Eiwitten (ook wel proteïnen) zijn belangrijke voedingsstoffen. Je hebt ze nodig voor het opbouwen van verschillende cellen in je lichaam. Veel mensen gebruiken extra eiwitten bij fitness, onder andere bij krachttraining voor spieropbouw. Vandaag vertellen we meer over eiwitten en wat ze nou eigenlijk precies zijn. Ook waarvoor je ze nodig hebt en waar je ze kan vinden. Later deze week gaan verder in op het onderwerp eiwitten en sport. Houd onze site dus in de gaten!

 … Lees meer

10 Fitness oefeningen voor thuis

10 Fitness oefeningen voor thuis

Veel mensen willen wel (fitness) oefeningen doen, maar hebben geen zin of tijd om (vaak) naar de sportschool te gaan. Daarom hebben wij tien oefeningen opgesteld die je heel gemakkelijk thuis kan uitvoeren. Door deze oefeningen kan je sterker en vitaler worden zonder dat je een duur fitness abonnement hoeft af te sluiten. Daarnaast hoef je ook geen dure fitness uitrusting aan te schaffen. Je kan deze oefeningen thuis uitvoeren, en de meeste kan je zelfs in je woonkamer tijdens Lees meer

Misleidende etiketten

Misleidende etiketten

De laatste jaren zie ik in de supermarkt steeds meer mensen in de supermarkt etiketten nauwkeurig bestuderen. Er staat natuurlijk ook wel belangrijke informatie op, een etiket vertelt je letterlijk wat je in mond stopt. Maar, of je er echt wijzer van wordt is maar de vraag. Op etiketten staat namelijk niet altijd wat je in eerste instantie zou denken. In deze blog leg ik meer uit over etiketten.

Verplicht op het etiket

Fabrikanten zijn wettelijk verplicht om een aantal … Lees meer

Gevaren van zout

Gevaren van zout

De Consumentenbond wil dat er een strengere aanpak komt om zoutreductie in supermarktproducten te bewerkstelligen. Uit onderzoek van de consumentenbond blijkt dat er grote zoutverschillen zijn in soortgelijke producten, wat inhoudt dat er in sommige producten overbodig veel zout zit. De huidige zelfregulering van het bedrijfsleven, welke ontstaan is op aandringen van het ministerie van Volksgezondheid, om minder zout in voedsel te verwerken is niet effectief genoeg volgens de Consumentenbond.
Maar waarom wil de Consumentenbond een strengere aanpak om het
Lees meer

Bloeddoping

Bloeddoping

Een goede zuurstofcapaciteit van het bloed is essentieel voor (duur) sporters, het zorgt namelijk voor een beter uithoudingsvermogen . Daarom proberen sporters dit op verschillenden legale en soms illegale manieren te verbeteren. Op hoogtestage gaan is bijvoorbeeld een legale manier en EPO (meer informatie over EPO in dit artikel) of bloeddoping zijn illegale methodes. Vaak worden bloeddoping en EPO beide onder bloeddoping geschaard. Bij EPO gebruik wordt er EPO toegediend dat ervoor zorgt dat je meer rode bloedcellen produceert, Lees meer

Alles over EPO

Alles over EPO

De Tour de France van 1998 staat bekend als de Le Tour Dopage. Deze editie van de Tour stond vol van de dopingschandalen. Frans onderzoek uit 2013 toonde aan dat minstens 18 renners EPO hadden gebruikt, waaronder de nummer 1 (Pantani) en 2 (Ullrich). Zo ongeveer de hele top 10 van het algemeen klassement is later betrapt op het gebruik van EPO en andere soorten doping. Maar was is EPO precies en wat doet het met je? In dit artikel Lees meer