10 Tips om het jaar gezond te beginnen

10 Tips om het jaar gezond te beginnen

Het nieuwe jaar is weer begonnen en dus maken veel mensen goede voornemens. Het meest bekende voornemen is wel: afvallen. Een kwart van de Nederlanders geeft aan dat ze in 2016 wel iets aan die overtollige kilo’s willen doen. Hartstikke goed natuurlijk, maar we weten allemaal dat in februari nog maar een fractie van deze mensen aan het afvallen is. Daarom vandaag 10 gezondheidstips om het jaar goed te beginnen. Als je dit kan volhouden dan gaan die kilo’s er vanzelf af. De meeste kilo’s komen er niet bij tussen kerst en oud & nieuw, maar tussen oud & nieuw en kerst. Houd dat in je achterhoofd gedurende het jaar.

  • Ga lekker wandelen buiten, probeer elke dag een wandeling van minstens een half uur te maken. Zeker als je de hele dag (op kantoor) zit verbrand je weinig calorieën. Dagelijks een half uur bewegen is een goed begin.
  • Sla het frisdrankschap over in de supermarkt. Neem liever water en/of thee (zonder suiker). In frisdrank zit veel (verborgen) suikers, ongemerkt drink je zo een heleboel extra calorieën die je niet nodig hebt.
  • Neem stukjes gesneden groente mee naar je werk of school als tussendoortje. In standaard tussendoortjes zitten vaak ongemerkt veel calorieën. En door het eten van groente als tussendoortje kom je sneller aan je dagelijkse hoeveelheid groente.
  • Kook een maand lang zonder pakjes en zakjes te gebruiken, en je zult ze nooit meer missen. In pakjes en zakjes zit veel te veel zout en andere ingredieten die je helemaal niet nodig hebt.
  • Af en toe iets lekkers mag best, maar zorg ervoor dat je het niet structureel doet.
  • Vergeet het woord diëten. Focus je liever op een duurzaam gezond eetpatroon.
  • Zoek een sportmaatje en ga samen minstens een keer in de week samen sporten. Een sportmaatje zorgt ervoor dat je niet op de bank blijft zitten als het tijd is om naar de sportschool te gaan.
  • Neem wat vaker de fiets in plaats van de auto. Ga bijvoorbeeld een keer in de week op de fiets naar je werk of de supermarkt.Als je van plan bent om in 2016 een nieuw servies aan te schaffen, koop dan kleinere borden. Door het eten van een klein bord schep je automatisch minder op en eet je dus ook niet te veel in een keer.
  • Een goed voornemen wordt pas een gewoonte als je het vaker herhaalt. Geef dus niet te snel op als het even niet lukt met je voornemens.

Geïnspireerd om gezonder te gaan leven, maar heb je toch een steuntje in de rug nodig? Wij kunnen je helpen. Als je je aanmeldt bij de eet- en beweegcoach gaan wij samen op zoek naar een gezond eet- en beweegpatroon.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *