Beweegcoach – Rutger

Nadat vorige week de eetcoach Melanie zich heeft voorgesteld, is het dit keer de beurt aan beweegcoach Rutger om zich voor te stellen.

Wie ben ik?

Ik ben Rutger, 31 jaar oud en woon in Arnhem. Zoals misschien te verwachten is van een beweegcoach, ben ik druk met sporten. Vroeger heb ik een groot aantal sporten beoefend (onder andere voetbal, tennis, schaatsen, mountainbiken) maar tegenwoordig is het vooral hardlopen, fitnessen en spinning. Naast zelf sporten volg ik het sportnieuws op de voet en dan voornamelijk het voetbalnieuws.

Opleiding

Omdat ik sport en bewegen erg leuk en interessant vond ben ik na mijn middelbare school de studie Bewegingswetenschappen gaan doen in Groningen. Tijdens deze opleiding heb ik onder andere geleerd hoe het menselijk lichaam werkt, wat mensen aanzet tot (niet) bewegen en wat het gevolg is van te weinig bewegen.

Omdat mijn passie toch in de sport ligt heb ik ervoor gekozen om na mijn Bachelor de specialisatierichting “Sport, leren en presteren” te kiezen. Nadat ik mijn opleiding had afgerond heb ik vorig jaar een werkervaringsplaats gehad bij het Nederland volleybal team. Ik heb mij daar onder andere bezig gehouden met afnemen van (fysieke) testen, analyseren van trainingen en het begeleiden van de speelsters. Het was heel leuk en leerzaam om onderdeel te zijn van een Nederlands topsport team.

Mijn rol bij de eet- en beweegcoach

Als beweegcoach bij de eet- en beweegcoach zal ik je door middel van tips en adviezen proberen te helpen om voldoende te bewegen. Genoeg bewegen en een goede gezonde voeding zijn de basis van een goede levensstijl. Het is belangrijk om een balans te hebben tussen de hoeveelheid voeding, en dus energie, die je binnen krijgt en de hoeveelheid energie die je gebruikt door te bewegen.

Hoe ga ik dit aanpakken? Net als bij het voedingsadvies van Eetcoach Melanie word je gevraagd om gedurende een aantal dagen bij te houden hoeveel je ongeveer beweegt. Het gaat dan niet alleen over hoeveel je sport in bijvoorbeeld de sportschool, maar ook om hoeveel je beweegt in het dagelijks leven. Dit kan in de vorm van bijvoorbeeld naar je werk fietsen zijn of lopend naar de supermarkt gaan. Op basis hiervan, en in combinatie met je eetpatroon, kijk ik of je voldoende beweegt. Indien nodig geef ik je dan adviezen en tips om meer te bewegen.

Daarnaast is het ook mogelijk om samen met jou een trainingsprogramma op te stellen. We gaan dan kijken wat je wilt bereiken en op basis daarvan een programma opstellen om je doel te bereiken.

Bij de eet- en beweegcoach zijn wij ervan overtuigd dat er een balans moet zijn tussen voeding en beweging. Als jij heel veel sport dan heb je gewoon meer energie (en dus voeding) nodig dan iemand die veel minder beweegt. Hierbij is het belangrijk dat je ook op je voeding let. Eetcoach Melanie kan je hier natuurlijk goed bij helpen. Wanneer wij zien dat je eetgewoontes en eetpatroon wel goed zijn maar je beweegpatroon (nog) niet dan heb ik hiervoor bruikbare tips en adviezen. De eet- en beweegcoach kan je dus helpen op het gebied van voeding maar ook op het gebied van beweging. Hierbij zorgen wij ervoor dat er een goede balans is tussen voeding en beweging.