Veel gebruikte fitness termen

Veel gebruikte fitness termen

Reps, sets, bulken, dumbells, zeg dit je iets maar weet je niet precies wat dit is? Dan is dit artikel perfect voor jou. In dit artikel leg ik deze en veel andere gebruikte fitness termen uit.

REPS

Reps is een afkorting van het Engelse woord repetitions, wat “herhalingen” in het Nederlands betekend. Reps is dan ook niets meer dan het aantal herhalingen, van begin tot eind, van 1 complete oefening.

SETS

Sets, in het Nederlands ook wel serie genoemd, is een verzameling van reps. Heb je bijvoorbeeld 10 reps bankdrukken gedaan dan is dat 1 set. In trainingsprogramma’s staat vaak “Squatten 3 x 10”, dit betekent dat je 3 sets van 10 reps moet squatten.

1RM

1RM staat voor 1 repetition maximum, in het Nederlands vertaald is dat “1 herhaling maximum”. Dit is het hoogste gewicht waarbij je de oefening 1 keer kan uitvoeren. 1RM wordt soms gebruikt om een trainingsschema op te stellen.

DUMBELL

Een dumbell is eigenlijk gewoon een staaf van 20 tot 30 centimeter met daaraan gewicht. Je hebt dumbells met een vast gewicht die je niet kan veranderen maar ook dumbells waar je zelf schijven aan kunt bevestigen om zo het gewicht van de dumbell aan te passen. Vaak varieert het gewicht van een dumbell tussen de 2 en 40 kg.

BARBELL / HALTERSTANG

Een barbell, of halterstang, is in feite een lange stang van meer dan 1 meter, eigenlijk een soort verlengde dumbell. Je kan aan deze stang verschillende gewichten hangen om zo het gewicht te variëren. Barbells zijn ontworpen om met 2 handen te gebruiken en kunnen gebruikt worden bij verschillende oefeningen zoals bij het squatten of bankdrukken.

CARDIO(TRAINING)

Cardio komt van het Griekse woord Kardia, wat hart betekend. Cardiotraining is dus training van je hart. Deze training is er voor bedoelt om je algehele conditie te verbeteren. Cardiotraining wordt vaak uitgevoerd op een loopband, crosstrainer, roeimachine of fiets.

VO2MAX

VO2max staat het maximale volume (V) zuurstofgas (O2) dat het menselijk lichaam kan opnamen, ook wel maximale zuurstofopnamevermogen. Deze waarde is een indicatie van iemands fysieke conditievermogen. De VO2max kan worden uitgedrukt in een absolute waarde (l/min) of in een relatieve waarde (ml/kg/min) waarbij er rekening wordt gehouden met het gewicht van de atleet. Deze laatste waarde wordt gebruikt om atleten onderling beter te kunnen vergelijken.

CROSSTRAINER

Een crosstrainer is een fitness apparaat dat bedoeld is om aan je conditie te werken. Bij dit apparaat gebruik je zowel je armen als benen.
crosstrainer

VETPERCENTAGE

Vetpercentage is het percentage vet in voeding of in het menselijk lichaam. Een persoon met een vetpercentage van 12% bestaat voor 12% van zijn totale lichaamsgewicht uit vetweefsel.

CALORIE

Calorie is een eenheid waar energie in wordt uitgedrukt. Letterlijk is 1 calorie de hoeveelheid warmte die nodig is om 1 gram water met 1 graad te verhogen. Calorie is eigenlijk een verouderde eenheid voor energie omdat calorie officieel vervangen is door joule maar in de voedingsindustrie wordt calorie nog wel vaak gebruikt. 1 Calorie is hetzelfde als 4,1868 joule

BODY MASS INDEX (BMI)

Body mass index, ook wel quetelet index (QI), wordt gebruikt om een indicatie te krijgen of er sprake is van onder- of overgewicht. BMI is een index die de verhouding tussen je lengte en gewicht weergeeft. BMI kan je berekenen door je lichaamsgewicht (in kilogram) te delen door het kwadraat van je lengte (in meters). Een BMI van onder de 18,5 wordt geïnterpreteerd als ondergewicht, een BMI van 18,5 tot 25 als een normaal gewicht en boven de 25 als overgewicht. BMI is niet altijd een betrouwbare maat omdat het geen rekening houd met je lichaamsbouw (de verhouding tussen spier, bot- en vetweefsel).

(EIWIT)SHAKE

Een eiwitshake is een drankje dat bestaat uit eiwit in poedervorm gemengd met water of melk. Sporters gebruiken eiwitshakes om extra eiwitten, voor of na het sporten, binnen te krijgen. Voor meer informatie over eiwitshakes, bekijk dan ons artikel “Eiwitten en sport”.

BULKEN

Bulken is het opbouwen van spiermassa door hard te trainen en daarnaast meer te eten dan je lichaam nodig heeft, je krijgt dus teveel calorieën binnen. Door een goede combinatie van een goed trainingsprogramma, uitgebalanceerde voeding en voldoende rust heeft het lichaam door dat er genoeg voedingsstoffen aanwezig zijn om de spieren te laten groeien. Een nadeel van bulken is dat je vetpercentage ook stijgt.

CUTTEN / DROOGTRAINEN

Cutten, ook wel droogtrainen, is het verlagen van je vetpercentage zonder (al te veel) spiermassa te verliezen. Dit betekent dat je zoveel mogelijk vet probeert te verbranden door onder andere cardiotraining. Dit doe je door een voedingsschema te gebruiken waarbij je net iets minder calorieën binnenkrijgt dan dat je verbruikt.

ISOLATIE OEFENINGEN

Isolatie oefeningen zijn specifieke oefeningen waarbij er maar 1 spiergroep tegelijk aan het werk is, bijvoorbeeld biceps curls of dumbell front raises.

COMPOUND OEFENINGEN

Bij compound oefeningen, in het Nederlands “samengestelde oefeningen”, zijn oefeningen waarbij je meerdere spiergroepen tegelijkertijd belast. Squatten, bankdrukken en pull-ups zijn voorbeelden van compound oefeningen. Deze verschillende spiergroepen werken dan samen om de oefening uit te voeren. Wanneer je zowel compound als isolatie oefeningen op je trainingsschema hebt staan dan is het aan te raden om eerst de compound oefeningen uit te voeren en daarna de isolatie oefeningen.

SQUAT

Squat is het Engelse woord voor hurken maar is ook de naam van een (fitness) oefening voor de beenspieren. Bij deze oefening maak je 1 of meerdere kniebuigingen, meestal met extra weerstand door middel van een barbell. Voor een gedetailleerde uitleg over hoe je een squat moet uitvoeren kun je kijken in het artikel “10 Fitness oefeningen voor thuis”.

Fitness oefening benen

LUNGE

Lunges, “uitvalspas” in het Nederlands, is een fitness oefeningen voor de beenspieren. Bij deze oefening begin je in een rechtopstaande positie met de voeten naast elkaar. Vervolgens stap je met 1 been naar voren zodanig dat het onderbeen een hoek van 90 graden heeft met de grond. Het achterste been gaat naar beneden en de knie raakt (bijna) de grond. Daarna keer je terug naar de beginpositie.

Fitness oefening benen

PULL-UPS

Pull-ups, ook wel chin-up of optrekken, is het optrekken van het lichaam aan bijvoorbeeld een stang of handvaten. Deze (fitness) oefening is vooral om de armen en de rugspieren te trainen.

SIT-UPS

Sit-ups zijn (fitness)oefening speciaal om de buikspieren te trainen. Bij deze oefening ga je op je rug op de grond liggen met je knieën gebogen en meestal met je handen over de borst of achter het hoofd. Vervolgens kom je met je bovenlichaam omhoog zodat je bovenste en onderste wervels van de grond zijn. Daarna zak je gecontroleerd terug naar de beginpositie.

CRUNCHES

Crunches zijn bijna het zelfde als sit-ups alleen kom je bij crunches minder ver omhoog. Je onderrug komt bij een crunch namelijk niet van de grond.

ECTOMORF

Ectomorf is een lichaamstype dat gekenmerkt wordt doordat deze persoon vaak slank en mager is en een smalle botstructuur heeft. De hoeveelheid vetmassa is (erg) laag en de spieren zijn niet erg sterk ontwikkeld. Deze persoon heeft vaak een snelle stofwisseling en een laag vetpercentage.

ENDOMORF

Endomorf is een lichaamstype. Personen met dit lichaamstype heeft vaak een vollere brede bouw, hoge vetmassa, goede eetlust en een trage stofwisseling.

MESOMORF

Mesomorf is een lichaamstype dat valt tussen ectomorf en endomorf in. Personen met dit lichaamstype zien er vaak gespierd uit, hebben brede schouders en borstkast en reageren snel op krachttraining.

 

Heb jij nog fitness termen waarvan jij niet precies weet wat ze betekenen? Laat het dan weten in de comments en we zullen deze term dan uitleggen.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *