Veel gebruikte fitness termen: deel 2

Veel gebruikte fitness termen: deel 2

In de fitness wordt regelmatig speciaal fitness jargon gebruikt. Er komen dan termen langs waarbij een leek zich afvraagt waar het over gaat. Om ervoor te zorgen dat je als leek ook weet waar ze het dan over hebben, hebben we een aantal maanden geleden veel gebruikte fitness termen uitgelegd (deel 1). Omdat die lijst nog niet compleet was, leg ik vandaag nog meer fitness jargon uit.

BICEPS

De biceps, officieel de musculus biceps brachii en in het Nederlands de tweehoofdige armspier, is een bovenarmspier die je onderarm buigt. Je biceps zit aan de voorkant van je bovenarm en wordt in de volksmond ook wel je spierballen genoemd.

TRICEPS

De triceps, officieel de musculus triceps brachii en in het Nederlands de driehoofdige armstrekker, is een bovenarm spier die je onderarm strekt. De triceps kan je vinden aan de achterkant van je bovenarm.

QUADRICEPS

De quadriceps, officieel de quadriceps femoris of in het Nederlands de vierhoofdige dijspier, is een spier aan de voorzijde van je bovenbeen die zorgt voor het strekken van je been. Je kan je quadriceps trainen door bijvoorbeeld de wall sit of de squat.

CONCENTRISCHE OEFENINGEN

Bij concentrische krachtoefeningen verkort de spier die kracht levert. Concentrische oefeningen zijn eenvoudig te herkennen omdat de richting van de kracht tijdens de oefening tegenover gesteld is aan de zwaartekracht. Je kan dan bijvoorbeeld denken aan sit-ups.

EXCENTRISCHE OEFENINGEN

Bij excentrische krachtoefeningen is de weerstand van de kracht groter dan de kracht die geleverd wordt door de spier. Excentrische krachtoefeningen gaan dus in dezelfde richting als de zwaartekracht. De neergaande beweging tijdens een push-up of het afdalen van een trap zijn hier voorbeelden van.

ISOMETRISCHE OEFENINGEN

Bij isometrische krachtoefeningen levert de spier spanning zonder te verlengen of te verkorten, je blijft dus in dezelfde houden doordat je kracht levert die even groot is als de zwaartekracht. Voorbeelden van isometrische oefeningen zijn de wall sit of planken.

DEADLIFT

De deadlift, ook wel deadliften, is een compound oefening waarmee je een groot aantal spieren traint, maar hoofdzakelijk je onderrug. Bij deze oefening til je een stang met gewicht op vanaf de grond (of een verhoging) en strek je je rug. Vervolgens laat je de stang weer zakken door je bovenlichaam te buigen en eventueel ook door je knieën te gaan.

VOORSTLAAN EN UITSTOTEN

Voorslaan en uitstoten, ook wel clean and jerk, is een compound fitness oefeningen die eigenlijk uit twee delen bestaan. Bij deze oefening til je een stang met gewicht van de grond (voorslaan) en vervolgens stoot je dit gewicht uit tot boven je hoofd. Na het uitstoten heb je het gewicht met gestrekte armen boven je hoofd. Deze oefening is ook een onderdeel van de olympische discipline gewichtheffen.

WALL SIT

De wall sit, ook wel de roman chair, is een fitness oefeningen voor je bovenbenen (quadriceps). Bij deze oefeningen ga je met je rug tegen de muur aanzitten en laat je je zakken tot je knieën in een hoek van 90 graden staan. Deze houding houd je vervolgens zo lang mogelijk vast.

PLANK

Plank, of planken, is een isometrische krachtoefeningen om je core stability (romp stabiliteit) te verbeteren. Bij deze oefeningen raken je tenen de grond en steun je op je ellebogen (of handen) en houd je de rest van je lichaam recht.

CORE STABILITY

Core stability kan je in het Nederlands vertalen als rompstabiliteit en is de stabiliteit van de kern van je lichaam. Voor je core stability zijn je rug- en buikspieren erg belangrijk. Een goede core stability verkleind de kans op blessures en kan je trainen door bijvoorbeeld te gaan planken.

ANTAGONIST

Een antagonist betekent een tegenhanger en elke spier heeft ook een antagonistische spier. Deze spier heeft een tegengestelde werking. Je hebt bijvoorbeeld de biceps die zorgt voor het buigen van je onderarm en de antagonistische spier van de biceps is de triceps, de triceps zorgt namelijk voor het strekken van de onderarm.

SPIERHYPERTROFIE

Spierhypertrofie is het toenemen van het volume van de spieren. Wanneer je veel traint en goed op je voeding let dan worden je spieren als het goed is groter en vindt er dus hypertrofie plaats.

SPIERATROFIE

Spieratrofie is het tegenovergestelde van hypertrofie en houdt dus in dat je spieren kleiner worden.

 

Zijn er nog fitness termen waarvan jij de betekenis niet weet? Laat het ons weten in de comments en we leggen ze je graag uit!



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *