Salt

Voeding

Gevaren van zout

24 jan , 2017  

De Consumentenbond wil dat er een strengere aanpak komt om zoutreductie in supermarktproducten te bewerkstelligen. Uit onderzoek van de consumentenbond blijkt dat er grote zoutverschillen zijn in soortgelijke producten, wat inhoudt dat er in sommige producten overbodig veel zout zit. De huidige zelfregulering van het bedrijfsleven, welke ontstaan is op aandringen van het ministerie van Volksgezondheid, om minder zout in voedsel te verwerken is niet effectief genoeg volgens de Consumentenbond.
Maar waarom wil de Consumentenbond een strengere aanpak om het zoutgehalte in supermarktproducten te verminderen. In dit artikel meer over zout en de gevaren ervan.

Wat is zout?

De wetenschappelijke naam is natriumchloride (NaCl) en dus bestaat zout bestaat dus uit een gedeelte natrium en een gedeelte chloride. Wanneer de effecten van zout worden besproken dan gaat het bijna altijd over de effecten van natrium.

Zout heeft een aantal functies in het menselijke lichaam. Het zorgt onder andere voor de vochtbalans (waarbij de nieren ook een belangrijke rol spelen) en een goede werking van spieren en zenuwcellen. We hebben aan een aantal gram (1 tot 3) zout per dag genoeg en tegenwoordig komt het zelden voor dat iemand een zouttekort heeft. Het omgekeerde, een teveel aan zout, komt bij 85% van de Nederlandse bevolking voor. Met het gemakt waarmee je fastfood kan bestellen, kant-en-klaar maaltijden kan kopen en andere (super)producten die binnen handbereik liggen ga je snel over de aangeraden maximum hoeveelheid van 6 gram heen.
Producenten hebben verschillende redenen om zout te gebruiken in hun producten. Zout wordt bijvoorbeeld gebruikt als smaakstof (bijvoorbeeld in chips of sauzen) en om producten een langere houdbaarheid te geven (vleesproducten en ingeblikte groentes).

Gevaren

Te veel zout eten is echter niet goed voor je gezondheid. Een zoutoverschot kan leiden tot onder andere een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, nierziektes en oedeem.
De nieren regelen het zoutgehalte in je lichaam. Om het gehalte in goede banen te leiden zorgen de nieren ervoor dat er zout wordt uitgescheiden of dat het bloedvolume wordt vergroot zodat het gehalte zout in het bloed daalt. Dit kan echter te leiden tot een hoge bloeddruk, ook wel hypertensie genoemd. Een hoge bloeddruk is een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten.
Je nieren moeten extra hard werken om een zoutoverschot kwijt te raken. Wanneer dit langere tijd aanblijft kan dit zorgen voor nierbeschadiging en/of nierziektes.
Zout zorgt ervoor dat je lichaam extra water vasthoudt om te compenseren voor de hoge zoutconcentratie. Hierdoor kan een vochtophoping ontstaan, dit wordt ook wel een oedeem genoemd.

Producten met (te) veel zout

Er zijn een aantal producten waarvan je direct kan verwachten dat er veel zout in zit, zoals zoute drop of gezouten pinda’s. Andere producten met veel zout zijn bijvoorbeeld:

  • Kant-en-klaarmaaltijden
  • Pizza’s
  • Chips en andere snacks
  • Soepen
  • Rookworst
  • Pakjes om sausmixen mee aan te maken
  • Sauzen (curry of mosterdsaus)
  • (Bepaalde soorten) kaas
  • Brood
  • Vleeswaren
  • Ingeblikte groentes
  • Kruidenmixen (Potjes met kip, gehakt of viskruiden bestaan voor het grootste gedeelte uit zout)

Als je meer wilt weten over de hoeveelheid zout in producten dan is het verstandig om op de productetiketten te kijken. Hierdoor krijg je een goede indruk hoeveel zout er in dat product zit en een indicatie van de hoeveelheid die jij per dag binnenkrijgt. Probeer 1 tot 3 gram zout per dag binnen te krijgen en zeker niet meer dan 6 gram. Dit is namelijk schadelijk voor je gezondheid.

 

 

, , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *