Standpunten politieke partijen over voeding en sport

De afgelopen twee weken hebben wij in het kader van onze reeks Verkiezingsprogramma’s door de ogen van de Eet- en beweegcoach de verkiezingsprogramma’s van alle grote politieke partijen besproken. We hebben hun standpunten over gezonde levensstijl, voeding, sport en bewegen onder de loep genomen en weergegeven. Vandaag het laatste deel in deze reeks, een duidelijk overzicht over de verschillende sport en voedingsthema’s.

Voeding en sport

We hebben de voor ons belangrijkste thema’s op het gebied van voeding en sport geselecteerd en onderzocht wat de politieke partijen daarover zeggen. We hebben onder andere gekeken of zij de hoeveelheid suiker, vet en zout in ons voedsel willen gaan terug dringen, willen ze iets doen om voedselverspilling tegen te gaan en willen ze de vleesconsumptie terugdringen. Wanneer een partij er iets aan wil doen dan hebben we het dit vakje groen gemaakt, willen ze er niets aan doen en vermelden dit expliciet in hun verkiezingsprogramma dan is het vakje rood en hebben ze er niet iets expliciet erover opgenomen in hun verkiezingsprogramma dan staat er een ” – “. Het overzicht geeft dus ook aan hoe compleet het verkiezingsprogramma van de partij is op het gebied van voeding en sport. Heeft een partij veel “-” dan zijn hun stemmers niet (duidelijk) voorgelicht over dit thema en weten ze niet wat het standpunt is van de partij over dit thema. De PVV is een voorbeeld van een partij die geen duidelijkheid geeft over deze thema’s. In hun verkiezingsprogramma geven ze niet aan wat hun standpunten zijn over de thema’s die wij bespreken in dit artikel. Om een volledig overzicht te geven hebben we de PVV toch meegenomen in het overzicht.
Op het gebied van voeding vinden de partijen het volgende:

We hebben ook naar verschillende sportthema’s gekeken. Willen de partijen bijvoorbeeld topsport stimuleren, fietsgebruikt aanmoedigen of schoolzwemmen invoeren op school. Dit vinden de politieke partijen over deze sportthema’s:

Wij hopen dat je iets gehad hebt aan de onze reeks Verkiezingsprogramma’s door de ogen van de Eet- en beweegcoach bij het maken van je keuze voor de verkiezingen van 15 maart. Let bij het maken van je keuze niet alleen op sport en voeding maar kijk ook of je het eens bent met de partij op andere belangrijke standpunten:)