Water drinken tijdens het sporten

Water drinken tijdens het sporten

Het is belangrijk om genoeg te drinken, helemaal wanneer het warm is. Dit geldt zeker ook tijdens het sporten, ook dan moet je genoeg drinken. Te weinig drinken kan leiden tot een verstoorde vochthuishouding wat vervolgens ervoor zorgt dat je slechter gaat presteren en zelfs last kan krijgen van uitdrogingsverschijnselen. In dit artikel vertellen we meer over het belang van water drinken tijdens het sporten, hoeveel je moet drinken en ook wanneer.

Waarom moet je drinken tijdens het sporten

Je hebt het vast wel eens zelf gemerkt, tijdens het sporten krijg je het warm. Om ervoor te zorgen dat je lichaamstemperatuur niet te hoog wordt ga je zweten. Doordat je gaat zweten verdampt je lichaam vocht en daardoor koel je af, transpireren voorkomt dus dat je lichaam oververhit raakt. Je verliest dus meer vocht dan normaal wanneer je aan het sporten bent. Om ervoor te zorgen dat je vochthuishouding niet ernstig verstoord raakt is het belangrijk om genoeg te drinken voor, tijdens en na het sporten. Een verstoorde vochthuishouding kan er namelijk voor zorgen dat veel processen in je lichaam niet meer goed werken. Je spieren gaan bijvoorbeeld minder goed functioneren en je kan last krijgen van krampen.

Hoeveel moet je drinken

Het Voedingscentrum raadt aan om tussen de 1,5 tot 2 liter vocht te drinken per dag. Wij vinden dat nog een relatief conservatief advies en drinken zelf meer vocht per dag. De kleur van je urine kan werken als indicator om te zien of je genoeg drinkt, is de kleur van de urine donker dan moet je meer drinken.
Wanneer je sport dan verbruikt je lichaam echter veel meer vocht dan normaal. Het is daarom aan te raden om meer dan 2 liter vocht te drinken op een dag als je ook sport op die dag. Tijdens intensief sporten kan je namelijk wel 1 tot 2 liter water per uur verliezen. De hoeveelheid vocht die je verliest tijdens het sporten is onder andere afhankelijk van je aanleg tot zweten. De luchtvochtigheidsgraad, je fitheid, het type sportkleren, de intensiteit van de training en hoe warm de omgeving is waarin je sport. Om uitdroging te voorkomen raden wij aan om tijdens het sporten 125 ml tot 250 ml per kwartier te drinken. Je hoeft niet bang te zijn dat je te veel drinkt omdat een teveel aan vocht bijna nooit voorkomt omdat je nieren veel vocht per uur kunnen verwerken.

Wanneer moet je drinken

Er zijn mensen die pas beginnen met drinken wanneer ze dorst krijgen maar eigenlijk heb je dan al te weinig gedronken. Daarom is het belangrijk om ook voordat je gaat trainen al voldoende vocht binnen te krijgen, helemaal wanneer het warm is en je een zware training gaat doen.
Wanneer je aan het sporten bent is het ook belangrijk om genoeg te drinken waarbij je eraan moet denken dat wanneer je veel zweet je ook meer moet drinken. Wij raden aan om tussen de 125 ml en 250 ml water per kwartier te drinken. Probeer regelmatig kleinere hoeveelheden te drinken omdat je last van misselijkheid kan krijgen als je in 1 keer heel veel gaat drinken.
Ook na het sporten moet je genoeg drinken, je moet je vochtverlies aanvullen. Begin niet pas met drinken wanneer je dorst krijgt want dan ben je eigenlijk al te laat.

Water of sportdranken

Tijdens het sporten verlies je niet alleen vocht maar ook natrium (zout). Daarnaast verbrand je natuurlijk ook calorie├źn tijdens het sporten. In sportdranken bevatten vaak koolhydraten, zouten en vitamines die deze tekorten weer kunnen aanvullen. Dit is echter alleen maar nodig wanneer je gedurende langere tijd (sowieso langer dan 1 uur) intensief actief bent. Je lichaam heeft namelijk natrium op voorraad om een gewone training aan te kunnen zonder last te krijgen van een gebrek aan natrium. Ook is het belangrijk om op te weten dat sportdranken koolhydraten (suikers) bevatten en dit zeker niet handig als je wilt afvallen door te sporten. Daarom is water vaak een prima dorstlesser tijdens het sporten.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *